چگونگی ثبت تغییرات شرکت – قاسم نجفی بابادی

 

یک شرکت پس از ثبت، می تواند تغییراتی را در مواردی از اساسنامه و یا هر آنچه مربوط به شرکت است ایجاد کند. ثبت تغییرات شرکت نیز مانند ثبت خود شرکت الزامی است. منظور از تغییرات و تصمیمات شرکت ها، تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت است که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده یا در جلسات هیأت مدیره بنا به ضرورت هایی صورت می گیرد.

 

تشریفات تغییر در شرکت

بسته به نوع تغییری که قرار است ایجاد شود مجمع خاصی صلاحیت دارد برای این تغییرات. تغییر شرکت ممکن است تغییر در نام، آدرس، تغییر در موضوع فعالیت، تغییر در تعداد هیئت مدیره و موارد دیگر باشد.

برای آن که بسیاری از تغییرات مورد قبول قانون گذار باشد لازم است این تغییرات به تصویب مجمع عمومی فوق العاده یا مجمع عمومی عادی حسب مورد برسد.

هنگامی که قرار است تغییراتی در شرکت انجام شود ابتدا در هیئت مدیره تصمیم گیری می شود و سپس با دعوت مجمع عمومی حسب مورد عادی یا فوق العاده در مورد آن تصمیم گیری می شود و تصویب می سود در صورت رسیدن به حد نصاب.

حال این تغییر تصویب شده را باید به مرجع ثبت شرکت ها اعلام و ثبت کنیم و در روزنامه رسمی آگهی شود.

تغییرات شرکت در چه مواردی باید به ثبت برسد.

 

تغییر در چه مواردی باید به ثبت برسد؟

  • تغییر اساسنامه.
  • تمدید مدت شرکت، زیاد بر مدت مقرر.
  • انحلال شرکت، حتی اگر انحلال به واسطه انقضای مدت باشد.
  • تعیین چگونگی تفریغ حساب یا خروج بعضی از شرکا.
  • تغییر اسم شرکت.
  • تغییر مدیر یا مدیران شرکت.

 

تغییراتی که به تصویب مجمع عمومی فوق العاده می رسد

ماده ۸۳: هر گونه تغییر در مواد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد منحصراً در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد.

لذا این موارد در ماده ۸۳ لایحه پیش بینی شده است:

  • تغییر در مواد اساسنامه.
  • تغییر در سرمایه.
  • انحلال شرکت قبل از موعد.
  • تصویب ایجاد سهام ممتاز.
  • تغییر در حقوق و امتیازات سهام ممتاز.
  • تبدیل سهام.
  • انتشار اوراق سهام.
  • تعویض یا تبدیل ورقه قرضه به سهام.
  • تصویب تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام.

 

 

حد نصاب لازم برای مجمع عمومی فوق العاده

این مجمع با حضوری بیش از نصف سهام دارانی که حق رای دارند تشکیل می شود و اگر در جلسه اول این تعداد حاضر نشدند باید برای جلسه دوم دعوت به عمل می آید و حد نصاب این دعوت دوم برای تشکیل بیش از یو سوم خواهد بود در هر حال مجمع اگر تشکیل بشود برای تصویب امر باید دو سوم افراد حاضر به آن رای بدهند.

 

مراحل ثبت تغییرات

  1. لازم است صورت جلسه ثبت تغییرات و تصویب آن نوشته شود.
  2. مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکتها ک انجام مراحل ثبت تغییرات و دریافت کد پیگیری.
  3. ارسال اصل مدارک و مستندات لازم از طریق پست به اداره ثبت شرکتها.

 

اداره ثبت شرکت ها مدارک ارسال شده را با فایل الکترونیکی آن در سامانه مطابقت می دهد.

اگر این تقاضای انجام تغییرات منطبق با قانون نبوده و یا نقصی در آن وجود داشته باشد مراتب جهت رفع نقص به فرد متقاضی اعلام می شود. و ۳۰ روز فرصت دارد رفع نقص کند در غیر این صورت مدارک ارسال شده از طریق پست اعاده می شود و ادامه این تقاضا منوط به سپری کردن مراحل ثبت در سامانه از ابتدا است.

اما اگر کامل باشد اداره ثبت شرکتها پیش نویس سند ثبت تغییرات شرکت را در سامانه تولید می کند و مفاد آن را به صورت الکترونیک به اطلاع متقاضی می رساند.

متقاضی با ملاحظه این پیس نویس وظیفه پرداخت حقوق دولتی و امضای آن را با مراجعه به اداره ثبت شرکتها خواهد داشت.

پی از طی شدن تمام مراحل اداره ثبت شرکتها نسخه ای از سند الکترونیکی ثبت شده همان آگهی ثبتی را از طریق سامانه به روزنامه رسمی ارسال می دارد تا آگهی شود به این طریق.

 

چندنکته:

بر اساس دستورالعمل های جدید جهت ثبت و تغییرات شرکت ها:

طبق بخشنامه ی ۹۰/۱۰/۱۹-۱۸۹۷۵۱/۹۰ ارائه ی گواهی عدم سوپیشینه ی کیفری برای مدیران(مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره)و بازرسین شرکت های تجاری در مرحله ی تاسیس ضروری و به هنگام تغییرات،اظهار و تایید عدم سوپیشینه ی کیفری مدیران و بازرسین در ذیل صورتجلسه ی مجامع عمومی و عادی (سالیانه و یا فوق العاده)کفایت می نماید.

طبق بخشنامه ی ۹۰/۳/۲-۳۹۸۵۲/۹۰ برای تاسیس و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری از قبیل بانک ها،موسسات اعتباری،تعاونی های اعتباری،صندوق های قرض الحسنه،صرافی ها و شرکت های واسپاری(لیزینگ)نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد.

طبق بخشنامه ی ۹۱/۷/۲- ۱۲۰۲۶۶/۹۱ ایجاد و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری برای تاسیس و تغییرات نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشند.

طبق بخشنامه ی ۹۰/۱۰/۲۶-۱۹۲۹۳۸ /۹۰ موسساتی که بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت داشته اند، برای تغییرات و انحلال آن ها نیازی به اخذ مجوز نمی باشد اما موسساتی که برای تاسیس اقدام به اخذ مجوز از بانک نموده اند کماکان با مجوز از بانک یادشده به عمل خواهد آمد.

 

 

 

 

 

این مقاله بر گرفته از کتب و سایت های مختلف حقوقی می باشد.

 

کلینیک حقوقی استیناف گر با سال ها تجربه در خصوص مسائل مختلف حقوقی آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان به شما هم میهنان عزیز می باشد.

 

راه های ارتباطی ما برای انجام مشاوره رایگان:

وب سایت:   http://estinafgar.ir/

تلگرام:   https://t.me/estinafgar

اینستاگرام :  http://www.thepictaram.club/instagram/estinafgar

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *